Na vlastnú päsť alebo ako sa pracuje na voľnej nohe

nedeľa 16. júna 2019

Dnes mám za sebou naozaj dlhý deň, počas ktorého som písala 20 strán textov pre rôzne firmy. Vzalo mi to dosť času a o energii ani nehovorím. Minulý týždeň som vám písala o ťažkom období, z ktorého som unavená a vyčerpáva ma a ako by som najradšej sekla so všetkým, čo sa okolo mňa deje. Mali ste v komentároch pravdu o tom, že som bola prepracovaná a vtedy sa mi naozaj stáva, že začínam nenávidieť svoju školu, pretože jej obetujem najviac času. O tom, že by som skončila s vedou už však uvažujem posledný rok, počas ktorého pracujem ako copywriter. 

Je pravdou, že keď si v 18 vyberáte zameranie, neviete o živote v podstate nič a tak to bolo i so mnou a s vedou. Nastupovala som do školy s obrovským entuziazmom a očakávaním vzrušujúcich pokusov a výskumov, na ktorých sa budem môcť podieľať. Veda však nie je vzrušujúca - je veľmi nudná a v mnohých prípadoch i krutá a to najmä ak pracujete so zvieratami. Mňa však vyčerpáva z iného dôvodu. Diagnostikujem ľuďom rakovinu a môj výskum sa zaoberá jedinečnými a zriedkavými mutáciami, ktoré spôsobujú rýchlu smrť. Dlho som si myslela, že si na 1 a 0, ktoré znázorňujú prežitie či smrť zvyknem, ale nestalo sa tak. Pracujem s dospelými, pracujem i s deťmi a je mi každým týždňom horšie, pretože čísla na papieri pre mňa nie sú len čísla ale reálni ľudia.

V kombinácii s mizerným platom a neustálym psychickým vypätím si stále viac uvedomujem, že vedu nemôžem robiť naďalej. Na druhej strane copywriting môžem. Nie je to pre mňa 5 stratených rokov, pretože vysoká škola vás nenaučí reálne nič ani o práci v skutočnom laboratóriu, v ktorom momentálne pracujem. Všetko musíte zvládnuť vy. Naučí vás mnoho vecí o trpezlivosti, vytrvalosti, kontrolovaní hnevu, o samostatnosti a dokonca i o dospelosti. Vďaka štúdiu molekulárnej biológie som si vzala veľa i do copywritingu. Naučila som sa lepšie vyjadrovať, lepšie pracovať pod tlakom, lepšie predať svoju prácu a samozrejme stáť si za svojim názorom. Preto si nemyslím, že to bolo zabitých 5 rokov. 

V poslednom čase robím na copywritingu denne. Mám dostatok objednávok, som spokojná a svoju prácu mám naozaj úprimne rada, pretože ma nabíja kreatívnou energiou. Párkrát som dokonca narazila na články o tom, ako sa stať dobrý copywriterom. Vraj sa treba vypísať do zásuvky, vraj treba vedieť písať všetkými desiatimi, vraj treba dokonale ovládať pravopis, vraj treba ...

Reálne som sa s článkom nezhodovala v takmer žiadnom bode a ani s článkami o tom, ako napísať dobrý článok. Keď som začínala písať, šla som rovno na jaspravim. Pracovala som na malých objednávkach a dostávala za to nielen peniaze, ktoré sa hodili pre vysokoškoláčku, ale i spätnú väzbu od svojich klientov. Robili mi službu i v zadávaní nezvyčajných tém - viete ako sa vyrába sójova omáčka? Ja áno. Ako sa treba starať o skrinku v kúpeľni? O koberec? Ako sa zariaďuje obývačka? Čo si predstaviť pod pojmom lufa? Nikdy by ma samú nenapadlo písať o týchto témach až kým som ich nedostala. Možno moje články neboli na začiatku dobré a nie sú rozhodne dokonalé ani teraz. Ale vďaka spätnej väzbe som sa zlepšila v písomnom prejave a som dnes lepší copywriter ako tomu bolo na začiatku. 

Výhodou je i moje vedecké vzdelanie. Nemám problém písať o zložitých témach a vidieť súvislosti tam, kde ich iný nevidia. Nesúhlasím ani s tým pravopisom. Samozrejme, nie som analfabet ale reálne som nikdy ani nebola priebojníkom v diktátoch. A načo? Mám Word s kontrolou pravopisu, ktorý mi naozaj pomáha vždy, keď sa moje prsty bez rozmyslu rozbehnú po klávesnici. Podľa mňa sú jedinými skvelými pomocníkmi správneho copywritera knihy a blog. Na blogu trénujem svoju kreativitu a knihy mi zas pomáhajú s predstavivosťou a slovnou zásobou. A aby som nezabudla - písať všetkými desiatimi tiež neviem a napriek tomu píšem naozaj rýchlo. 

Nikdy neverím článkom, čo má správny článok obsahovať. Pretože nemá. Za ten čas som si všimla, že každý z mojich klientov chce niečo iné. Niekto túži po dlhých opisoch a vetách, iný zas chce trefné a úderné vety. A ja? Ja nikoho nesúdim a vždy sa prispôsobím požiadavkám. Podľa mnohých článkov by som naozaj copywriter nemala byť, pretože sa nenájdem vo väčšine bodov. Na druhej strane ma však moja práca nielen živí ale i baví. Vyhovuje mi Home Office, vyhovuje mi pracovať na voľnej nohe. Vyhovuje mi všetko, čo mi moje povolanie ponúka. 

Zdroj obrázkov: Unsplah

13 komentárov

  1. Je hodně dobře, že jsi spokojená a moc ti to přeji. Věřím, že být na vlastní noze a mít vlastní podnikání, není vůbec žádná sranda (viz rodinná firma mých rodičů), nicméně stále více přemýšlím o tom, že bych do nějakého vlastního projektu šla taky. Akorát najít ten správný směr :). Děkuji za inspirativní článek.
    Mám takový malý dotaz k obrázkům, mám blog poměrně nově a pořád nemám jasno v tom, kde vzít obrázky a jak uvádět jejich zdroje, neměla bys pro mě nějaký tip?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, pod každým článkom je zdroj obrázkov odkiaľ som čerpala. :) Časť obrázkov fotím sama, ale nie vždy mám na to čas a tak používam databázy. :) Mám rada Unsplash a Pixabay, ale nepohrdnem ani inšpiráciou z Pinterestu. :)

      Odstrániť
  2. Je skvělé, že sis našla něco, co ti sedí. Já taky nastoupila na vysokou s jistými představami a pak měnila obor, 2 roky pracovala v dalším oboru a teď se konečně dostávám k tomu, co chci dělat. :) A takové články jsem taky chvilku psala, ale není to nic pro mě, je super, že tebe to baví.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja viem, že závisť je zlá, ale panebože, ako ti len závidím! Samozrejme, teším sa, že si si toto našla a dúfam, že sa ti bude dariť aj naďalej (a ak chceš, aj ešte viac). Sama by som bola nesmierne šťastná, kedy som mohla niečo takéto robiť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Word je taky moje záchrana :D a knížky jsem začala číst v poslední době a uvědomuji si, že to člověku rozšiřuje slovní zásobu, což se neztratí nejen na blogu, ale i v životě. Na práci copywritera mi hlavně přijde super, že se toho člověk spoustu naučí o věcech, o kterých píše a bude se umět vyjadřovat :) Já bych to dělat nemohla, nechtěla bych psát na téma, která by mi enbyla blízká :D

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na začiatku som si tiež myslela, že bude náročné písať napríklad o kuchynskej linke alebo šatkách na nosenie. :) Reálne však teraz témy, ktoré mi nie sú blízke milujem, pretože sa naučím o novej problematike a zároveň je to skvelý relax. :)

      Odstrániť
  5. Je psychicky velmi těžké pracovat s nemocnými lidmi. Ale já myslím, že je dobře, že je stále vnímáš jako lidi nejen jako čísla. Protože vědci, co znám, ztratili lidskost a empatii. Chtějí výsledky, chtějí studie, ale lidi, které využívají, je nezajímají. Možná jsou dobří vědci, ale jsou špatní lidé. Co je lepší?

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Já ti moc závidím, že máš tolik objednávek a klientů. To je super. Těším se, až to bude moct dělat na full time a živit se tím. Ještě bych si chtěla nějaké další věcičky, abych byla všestranná. Jak se ti dařilo na začátku? Nechtěla bys někdy napsat článek o tvých začátcích? Mně by třeba zajímalo, jestli jsi hned na první dobrou řekla, že jsi začátečník. A kdy jsi to přestala řikat? Takové zajímavosti bych ocenila❤.

    Verča ze Ztracena v Praze I NOVÉ RE-LOADED PALETKY OD MAKE-UP REVOLUTION

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Prečo nie, rada napíšem o svojich začiatkoch. Budem to brať ako inšpiráciu pre nový článok. :)

      Odstrániť
  7. Ahoj zaujal nás tvoj trendy blog. Ak máš záujem o spoluprácu s módnym eshopom prosím kontakuj nás na info@manzara.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Tak tenhle článek jsem si přečetla s nedkustečnou chutí, protože se v něm dost vidím :) Po pěti letech studia pracuji v molekulárně-biologické laboratoři :) Práce mě baví, ale zároveň mě to táhne i k něčemu kreativnímu, kde bych využila svoji fantazii :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Máš moc hezký blog a krásné fotky :-)
    Moc hezky napsaný článek, budu držet palce s tím přepracováváním ať se ti daří :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Už dlhodobo obdivujem ľudí, ktorí našli v sebe guráž pustiť sa do freelancingu akéhokoľvek druhu.
    A potom som tu ja, čo sa nedokáže vymotať z bludného kruhu článkov ako to robiť, ako na copywriting, ako na Forex (to je naozaj len špekulácia), ako na ghostwriting, až sa nakoniec pri pohľade na vlastný blog odradím. Haha. Akosi mám problém osvojiť si názory typu: "Nikdy nebudeš pripravený. Nečakaj, ale pusti sa do toho." O to viac obdivujem každého, kto to dokázal alebo kto sa o to vytrvalo snaží.

    OdpovedaťOdstrániť