Podnikanie a copywriting

pondelok 9. marca 2020

S blížiacim sa daňovým priznaním mám viac povinností ako zvyčajne. A preto som pár dní o sebe nedala vedieť. Veľmi ma mrzí najmä fakt, že nevyšiel môj zvyčajný nedeľný článok. Celkom som si na nedeľné blogovanie zvykla a teším sa naň. Na voľnej nohe ako copywriter pracujem už niekoľko rokov. Minulé roky som vždy pracovala v nejakom magazíne a tak povinnosti plynúce z daňového priznania bežali okolo mňa a starala sa o ne moja daňovníčka. Tento rok však prišla obrovská zmena a aj fakt, ktorý ma takmer posadil. 

Tento rok som pracovala prevažne sama na voľnej nohe a väčšina mojich príjmov plynula zo zákaziek, ktoré získavam cez portál. Nikdy som sa nezamýšľala nad povahou mojich príjmov a vždy som s nimi rátala ako s nejakým druhom závislého príjmu. Nemohla som sa však viac mýliť. Môj príjem je jednoducho len príjem a je z neho potrebné zaplatiť daň v podobe 25%. Moje zdesenie neviem opísať, keď som sa dozvedela, že štvrtina mojich príjmov padne na dane. 

Samozrejme, že je mojou chybou, že som sa nad tým nikdy nezamýšľala. Našťastie sa mi však veci podarilo vyriešiť a nejakým spôsobom spracovať i daňové priznanie, ktoré pochádzalo z viac ako 400 faktúr, ktoré sa počas roka 2019 nahromadili. Začali však pre mňa nové povinnosti - vybavovanie živnosti. Som copywriter, ktorý je zároveň študentom a okrem toho žijem v Prahe (teda reálne v zahraničí). 


Posledné dni sa tak moje vybavovanie točí okolo živnosti a podnikania. Ako všetko vybaviť a ako urobiť nový krok vo svojej práci? Ako začať podnikať s textami? Je to kvantum informácií, ktoré sú pre mňa nové. Množstvo vybavovania mám ešte len pred sebou. Začala som písať, pretože ma bavilo vytvárať nové texty, bavilo ma blogovať a prijímať nové výzvy. Chcela a chcem sa učiť vždy niečo nové, bežná pracovná rutina ma zabíja. Nikdy som si však samú seba nepredstavovala ako podnikateľa. 

Dnešným článkom som sa vôbec nechcela začať sťažovať. Beriem to všetko v pohode, som rada, že mám možnosť opäť sa posunúť ďalej. Ale vždy som patrila ľudí, ktorí majú život dokonale naplánovaný, premyslený a priam až nalinkovaný. Napriek tomu som sa viac ako práci na vedeckej pôde začala venovať kreatívnemu priemyslu. A musím povedať, že som nikdy nebola šťastnejšia. 

Začínala som ako študent, ktorý si hľadal prácu na zarobenie pár drobných. Nikdy som nepatrila medzi študentov s excelentnými slohovými prácami a ešte dnes s hrôzou spomínam, čo som to vytvorila na maturitnom slohu. Ale moja práca ma extrémne baví. Som rada, že som ju pred rokmi vyskúšala a dala si šancu. Mala som o sebe množstvo pochybností a bála som sa. Chcela som to však aspoň skúsiť.

Nasledujúce dni ma bude čakať podnetné cestovanie po úradoch. Prezraďte mi, zaujímajú vás informácie o vybavovaní živnosti alebo sa mám od tejto témy držať bokom? Neváhajte mi napísať do komentárov. Ja sa idem pomaly pustiť do ďalšej práce na copywritingu a veľmi dúfam, že stihnem krátky relax. Budem veľmi rada, ak ma podporíte aj na sociálnych sieťach. Momentálne rozbieham svoj prvý pracovný Instagram, ktorý bude najmä o copywritingu a mojej práci. Objavíte ho pod názvom @inkphelela. 
Teším sa na Vás pri ďalšom článku! 
S pozdravom 
Katka

19 komentárov

  1. Tento rok jsem taky dělala daňové přiznání. Ale pomohla mi známá, která je účetní. :)
    Určitě napiš, jaké to bylo vyřizovat živnost. Též s tím mám zkušenost, ale skrz přítele, kdy se na úřady jezdilo hned několikrát, protože chtěli tohle, tamto. Takže pak už to člověka štvalo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na túto možnosť som už samozrejme pripravená a zmierila som sa s ňou. :) Určite prinesiem ďalšie postrehy. :)

      Odstrániť
  2. Mňa táto téma veľmi zaujíma, len tak ďalej! :)

    xoxo | https://lipstickverse.com/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, určite sa pustím ešte i do ďalších tém. :)

      Odstrániť
  3. Katko, děkuji za návštěvu na mém blogu! Vidím tady u tebe hodně zajímavého, najdu si čas a pořádně se tady porozhlédnu.
    Přeji hezký den, Helena

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Já mám naštěstí sestřenici, která dělá daně, takže jí vždy jen donesu podklady a ona mi daňové přiznání vypracuje, díky za to! :-) Jinak sice mám vystudovanou obchodní akademii, ale kdybych si daně měla dělat sama, tuším, že by to velmi špatně dopadlo. :-D Copywriting je super věc, sama jsem se do něj chtěla kolikrát pustit, ale asi na to úplně nemám nebo se neumím tak odhodlat a začít. Určitě bych u tebe uvítala víc článků, které by nám sdělili, jak to funguje v životě copywritera. :-)

    Lucka z Seriouszone

    OdpovedaťOdstrániť
  5. A přesně toto je důvod, který mě od spousty marketingových kreativních prací odrazuje, protože na většině je nutné a vyžadované mít živnost a fungovat sám na sebe, což je prostě strašně moc papírů a vyřizování a s těmi daněmi to taky není žádná sranda .. takže tě obdivuji, že jsi do toho šla :) pevné nervy!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Verím, že až zvládnem prvotný šok, vytvorím si nejaký typ rutiny. :)

      Odstrániť
  6. Ja som riešila živnosť predminulý rok, ale prekvapivo to bolo fajn a celkom rýchlovka. Mne veľmi vyhovovuje kombinácia živnosť a študent, sú tam určité úľavy pri príjmne do tuším 4000 za rok? Neviem presne, viem, že v prvom roku mi to celkom pomohlo, keďže som sektor, kde som podnikala iba rozbiehala :-) Tento rok podávam priznanie aj ja, papiere som dala účtovníčke tak verím, že to bude všetko okej :D Každopádne ja tebe držím palce, nenechaj sa odradiť byrokraciou :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Teším sa až to budem mať za sebou, lebo koronavírus mi celkom komplikuje situáciu. :)

      Odstrániť
  7. chapu te. vloni jsem si taky zalozila zivnostensky list, i kdyz jen tedy na vedlejsi cinnost, coz proste je jednodussi v leccem, ale i tak musim podavat danove priznani, letos jsem ho podavala poprve a byla jsem z toho znacne nervozni. nastesti mi kamarádka velmi poradila a jeji znama nam to danove priznani cele vyplnila... jeste ze tak. mozna na tom nic neni kdyz to clovek umi, ale ja jsem v tomhle antitalent D :)
    taky jsem copywriterka, delala jsem ale pod agenturou delsi dobu a nyni premyslim jak vubec ted se osamostatnit a kde si sama hledat klienty. jsem z toho trosku nervozni. .. nemas prosim nejake tipy kde hledat jako samostatny copik na volne noze klienty a praci ? budu ti vdecna za tipy jak na volne noze zacit. i kdyz mam zkusenosti tak s timto moc ne. preci jen v agenture je to dost jine..
    diky moc .) at se ti dari ve vsem :) mas krasny a inspirativni blog

    OdpovedaťOdstrániť
  8. "Zaujímajú vás informácie o vybavovaní živnosti?"

    A, že či? Absolútne, úplne, totálne. Aj keď určite patrím medzi tých, ktorí nepohrdnú informáciami z copywraterského života. Nejaké know how články zo začiatkov by boli úžasné. Keby sa ti raz chcelo s nami podeliť. :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Šmárja, píšem ako tatár! Pardon. :-D

      Odstrániť
    2. Úplne v pohode! :) Som rada, že to viem, aspoň viem, čo vás zaujíma. :)

      Odstrániť
    3. Fuh, tak som si vydýchla. Môžem sa inak opýtať, ako taký copywriter vôbec ošetrí aby ho zákazník neoklamal pri platbe? Aby zaplatil za zákazku?

      Ja viem, že ísť takto do akéhokoľvek obchodného vzťahu nie je stokrát pekné, no musím uznať, že ľudia vedia byť...zlí.

      Odstrániť
    4. Samozrejme a ver, že sa mi to veľakrát stalo, kým som sa pučila. Teraz pracujem cez portál jaspravim a len so svojimi vernými klientami mimo neho. Na začiatku spolupráce neberiem objednávky na texty mimo neho, pretože tam mám istotu, že za svoju prácu dostanem zaplatené. :)

      Odstrániť
    5. Ďakujem za odpoveď. :-)

      Odstrániť