Moja februárová výzva o nenakupovaní

sobota 1. februára 2020

Rada sa zapájam do nových projektov, pretože mi dávajú skvelú možnosť pracovať na sebe a posúvať svoje limity. Dostávam možnosť niečo nové sa naučiť a zároveň si na konci výzvy povedať: som skvelá, pretože som to zvládla. Okrem toho, že sa do výziev sama rada zapájam, rada vytváram i výzvy nové. Často sa pustím do nového štýlu stravovania, nových cvikov či do krokovej výzvy, ktorá ma každý deň prinúti prejsť určitý počet krokov a tak si prevetrať hlavu. Január sa pre mňa niesol v znamení zdravého životného štýlu. Vzhľadom na to, že som častou obeťou diétneho stravovania, počas januára som začala jesť normálne a nedržala žiadnu diétu. Schudla som a konečne som ani jeden deň nepodľahla prejedaniu. Na február som si pripravila výzvu o nenakupovaní. Čo ma k tomu viedlo? 

Pred pár dňami som si uvedomila, že by sa mi pri mojej práci naozaj hodil iPad. Moje kroky mierili do špecializovanej predajne, kde som si miláčika obzrela a povedala si, že o ňom budem naozaj uvažovať. Stav môjho účtu mi napovedal, že si ho kúpiť môžem, ale akú radosť by som z neho mala bez výzvy? Každý mesiac utratím podstatnú časť svojho copywriterského platu na nákupy. Doprajem si drahú kozmetiku, pár kúskov do šatníka a samozrejme uspokojím svoje chute na sladké. Každý mesiac padne u mňa na zbytočnosti podstatná suma. 

A táto moja povahová črta ma začína pomaly hnevať. Rozhodla som sa na nej pracovať. Nechcem sa stať obeťou obchodných stratégií a bezhlavo nakupovať veci, ktoré mi na jednej strane prinášajú radosť ale na strane druhej ich nepotrebujem. Rovnako frekventovaným neduhom je v našej domácnosti jedlo z donáškovej služby. Mesačne na to padne približne 1/3 rozpočtu domácnosti, ktorý s Filipom máme. Vo väčšine prípadov sme nenakúpili a v našej domácnosti nie je z čoho variť. Skončíme pri nezdravom jedle, z ktorého často nemá radosť ani jeden z nás. 


Rozhodla som sa, že tento mesiac sa vzdám nákupov:
  • oblečenia
  • sladkostí
  • kozmetiky
  •  iných zbytočností
Chcem obmedziť svoj rozpočet na veci, ktoré skutočne potrebujem. A prečo? Pretože nechcem o sebe tvrdiť, že som finančne negramotná a rovnako nechcem všetky svoje zarobené peniaze minúť na veci, ktoré o pár mesiacov neskôr skončia v koši, pretože mi nevyhovujú. Chcem priniesť do svojho života finančnú zodpovednosť.

Z každej strany počúvam o ekológii a sama sa o túto problematiku zaujímam. Neriadené nakupovanie je jeden z problémov, ktorý našu planétu zanášajú odpadom. A ja týmto spôsobom žiť nechcem. Vždy sa snažím stať lepšou verziou samej seba. Mám veľkú radosť z toho, že sa do nenakupovacej výzvy so mnou zapojil aj Filip. Dáva nám to možnosť vyskúšať v kuchyni nové recepty a niečo sa naučiť. Nemusíte sa zapojiť do našej výzvy s nami, stačí, ak si počas februára premyslíte, aké veci nakupujete a prečo končia vo vašom nákupnom košíku. 

Teším sa na vás pri ďalšom článku! 
S pozdravom 
Katka

13 komentárov

  1. Skvělá výzva :) Taky se pokouším více šetřit a méně nakupovat zbytečné věci :) V lednu se mi to celkem dařilo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne nie a preto som si uvedomila, koľko míňam na nepodstatné veci.:)

      Odstrániť
  2. To je moc pěkná výzva. Rozhodně stojí za vyzkoušení. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. musim sa priznat, ze si neviem predstavit, ze by som nejaky mesiac nenakupovala. vzdy sa najde nieco, co mam pocit, ze potrebujem. a sice tie veci potom aj vyuzivam, ale mozno by som sa bez nich bola zaobisla. snazim sa teda viac rozmyslat nad tym, co nakupujem, ale casto mam problem, ze ked sa nejaky cas obmedzujem a nekupujem fakt nic, tak pride jeden vikend, kedy uz mam po krk odopierania si a miniem neskutocne mnozstvo penazi na mile a pekne zbytocnosti, lebo potrebujem zasytit svoj hlad po novych veciach... napriklad v januari som chcela nenakupovat oblecenie, co sa mi asi pol mesiaca darilo, ale potom som si povedala, ze aha, moje zimne cizmy maju uz 3 roky, tak by sa mi zisli nove. a aha, vonku je minus, tak urcite potrebujem teplejsiu ciapku, lebo mi je zima. a sice tieto dve veci vyuzivam, ale kvoli tomu, ze som si ich kupila, som sa rozhodla zbavit sa tych "starych" topanok aj jednej zo "starych" ciapok, pricom obe tieto veci by som este mohla vyuzivat dalej. len uz sa mi zdali prilis osuchane a nevyhovujuce, tak skoncili v Humana kontajneri.
    tento mesiac mam zase viziu kupit si novy batoh, samozrejme ma hrozne laka Fjallraven Kanken, ktory stoji okolo 80 eur, lebo ho vidim uplne vsade. a uvedomujem si, ze mam ruksak, ktoreho vada je iba tak, ze ho mam "uz" dva roky a je trochu vyblednuty. ale aj tak citim potrebu vyhodit ho a kupit si krasny novucicky.
    asi mam pocit, ze mam privela penazi (aj ked to nie je tak uplne pravda) a nemam inu zabavu v zivote ako nakupovanie, lebo fakt si neviem inym sposobom vysvelit tieto svoje shopaholicke chtíče.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Problém je, že môj šatník už preteká vecami, ktoré som potrebovala. Väčšinou pred každou sezónou vyrazím na nákupy a doprajem si niekoľko nových kúskov. Teraz to chcem obmedzi rovnako ako moje nakupovanie za odmenu. :) Už niekoľkokrát tento mesiac som sa prichytila pri tom, že si chcem niečo kúpiť len pre radosť a nie preto, lebo to naozaj potrebujem. :) Mám radosť z toho, že začínam nad tým viac uvažovať. :)

      Odstrániť
  4. Taky se teď snažím v poslední době nenakupovat žádné zbytečnosti :) a musím říct, že zatím jsem na sebe hrdá. Jediný, co ráda nakupuju, je jídlo ve zdravé výživě. Teď jsem si koupila malinovou marmeládu slazenou stévií :)

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skvelé! Mne sa to momentálne tiež darí a pomaly to posúvam vpred. :) Zdravú výživu som neobmedzila, ale viac uvažujem nad tým, čo skončí v mojom nákupnom košíku. :)

      Odstrániť
  5. Já si teď také dávám pozor na to, co kupuju. Je pravda, že zase tolik neutrácím, ale stejně, šetřit jde vždycky. Nejvíce utrácím asi za knížky, což mi ani tolik nevadí a pak nic extra nepřeháním. Omezila jsem ještě víc oblečení, protože ho prostě nepotřebuju a ušetřené peníze dávám do vzdělávání a cestování :). Donáškovou službu moc nevyužíváme, protože jsem se naučila nakupovat na celý měsíc a vařit z toho chutná jídla.

    TheWayByA

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je naozaj skvelý príklad! :) U mňa je to tak, že som si až doteraz neuvedomila, ako je to s mojim utrácaním. Nechcem však zbytočne investovať do blbostí a preto som sa pustila do nenakupovacej výzvy. )

      Odstrániť
  6. Tak to já se chtěla vzdát nákupů, ale pak mi ruply džíny :D Ale krotím se se zbytečnými nákupy a na březen si dám asi podobnou výzvu. Musím šetřit. :X

    Gabux | Poslední článek

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je rozdiel, keď niečo potrebuješ a keď to len chceš. :) Ja som vo väčšine prípadov druhý prípad a februárová výzva mi pomáha dobre si premyslieť, čo budem nakupovať. :)

      Odstrániť
  7. Ahoj, to je skvělá výzva, já se odvážím tvrdit, ze už zbytečnosti nakupuju minimálně a v obchodech kolem nich chodím bez povšimnutí. A nemám pocit, že bych nějak stradala. No teď máme všichni utrum. Sice to přinese ekonomické problemy, ale myslím, že by si aspoň pár lidí mohlo uvedomit, že to jde i bez nakupování zbytecností. Jinak skvělý blog :-)

    OdpovedaťOdstrániť